راه های سنجش کیفیت سنگ ها

کیفیت سنگ ها چطور سنجیده میشود

کیفیت سنگ ها چطور سنجیده میشود؟ پرداختن به پاسخ این سوال و موضوعات مرتبط با آن مبحث اصلی این مقاله بوده و ما تصمیم داریم در اینجا در رابطه با آن صحبت کنیم. امروزه با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و همچنین تجربیات بسیاری از صاحب نظران می توان کیفیت سنگ ها را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در ادامه مطالب ما در این رابطه بیشتر سخن خواهیم گفت پس لطفا ما را همراهی کنید.

سنگ چیست؟

همه ما کم و بیش با سنگ و ویژگی های ابتدایی آن آشنا بوده و می دانیم که سنگ یک جسم طبیعی و سخت است که انواع و اقسام آن به وفور در طبیعت یافت می شود. همچنین می دانیم که سنگ ها یکی از مصالح مهم ساختمانی هستند و امروزه انواع و اقسام آن در دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان ها کاربرد دارد.

اما جهت تعریف تخصصی و علمی سنگ باید بگویم که سنگ جسمی سخت با اشکال، ویژگی، و کاربردهای گوناگون است که از اجتماع یک یا چند کانی تشکیل شده است. همچنین سنگ حاصل فعل و انفعالات زمین بود که با توجه به شرایط محیط و محلی که در آن تشکیل می شود، ویژگی های متفاوتی دارد. به نحوی که هر کدام از سنگ های موجود در طبیعت دارای کیفیت و کاربرد مختلفی هستند و همین عامل در پاسخ سوال کیفیت سنگ ها چطور سنجیده میشود نیز موثر و تاثیرگذار است.

فروش سنگ مصنوعی در اصفهان ،کافی است با ما تماس بگیرید تا از جدیدترین طرح های سنگ مصنوعی دید نمایید.

اهمیت توجه به کیفیت سنگ ها در ساخت و ساز

استفاده از انواع سنگ در ساخت و ساز از گذشته رواج داشته است. در واقع سنگ اولین و ابتدایی ترین مصالح ساختمانی بوده و از زمانی که انسان احساس نیاز به داشتن یک سر پناه برای محافظت خود از گزند عوامل طبیعی و محیطی کرده به استفاده از سنگ ها روی آورده است. در گذشته که پیشرفت علم و تکنولوژی به اندازه حال نبود توجه به کیفیت سنگ و استانداردهای مورد نیاز آن برای استفاده در ساخت بنا چندان مورد توجه نبود.

اما امروزه شرایط کاملا تغییر کرده و توجه به کیفیت سنگ و همچنین استانداردهای آن در ساخت بنا بسیار حائز اهمیت بوده و باید مهندسان و فعالان ساخت و ساز از سنگ هایی استفاده نمایند که مجاز و مورد تایید باشند.

فروش انواع سنگ طبیعی در فروشگاه سنگ اصفهان ،کلیک کنید و از مجموعه سنگ های اسلب و …. بازدید به عمل اورید.

در پاسخ سوال کیفیت سنگ ها چطور سنجیده میشود باید بگویم سنجش کیفیت سنگ ها چه آن هایی که در ساخت و ساز کاربرد دارند و چه آن هایی که به عنوان سنگ هایی قیمتی مورد استفاده قرار دارد از دو جهت حائز اهمیت می باشد. این دو مورد عبارتند از استحکام و مقاومت سنگ و همچنین عدم ضرر و زیان آن برای سلامتی انسان در صورت قرار گرفتن در مجاورت آن است.

کیفیت سنگ ها چطور سنجیده میشود

در پاسخ سوال کیفیت سنگ ها چطور سنجیده میشود می توانیم بگویم که قبل از هر چیزی باید ویژگی های فنی سنگ مورد آزمایش قرار بگیرد. کارشناسان با استفاده از برخی ابزارها سنگ ها را مورد آزمایش های فیزیکی و شیمایی قرار داده و به این ترتیب ساختار و کانی های تشکیل دهند آن را مورد بررسی قرار می دهند.

در آزمایشات شیمایی می توان به راحتی به ساختار شیمایی آن ها دست یافت به این ترتیب وجود هر گونه عنصر مضر و زیان بخش در ساختار هر سنگی به راحتی مشخص می شود.

در تجزیه و تحلیل ساختار فیزیکی سنگ ها نیز، میزان وزن آن بر اساس هر متر مربع، میزان تخلخل، میزان جذب آب، میزان مقاومت فشاری، میزان مقاومت سایشی و غیره سنگ ها ارزیابی می شود. بنابراین با بررسی مشخصات فیزیکی و شیمایی سنگ ها به راحتی می توان سطح کیفیت آن را سنجیده و آن را برای مصارف مختلف با توجه به ویژگی های فیزیکی و شیمایی به کار برد.

 

با توجه به میزان مقاومت و پایداری سنگ ها می توان سطح کیفت آن را سنجیده و به این ترتیب مناسب بودن و یا نبودن آن ها را برای مصارف ساختمانی که بیشترین سهم را از استفاده انوع و اقسام سنگ ها دارند، مشخص کرد.

ویژگی های سنگ های با کیفیت

 

معمولا سنگ های با کیفیت نسبت به سنگ های بی کیفیت دارای یک سری مزیت ها و ویژگی های مثبت بیشتری هستند که در این قسمت از مقاله ما تصمیم گرفته ایم در رابطه با این ویژگی ها صحبت کنیم.

یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی های سنگ های با کیفیت این است که دارای بافت و ظاهری کاملا یکنواخت بوده و هیچ گونه ترک و ناهماهنگی در بافت آن ها به چشم نمی خورد.

همچنین در بافت سنگ های با کیفیت رگه های مانی خاکی، میکانی، پریت، ترکیبات سولفاتی و سولفیدی وجود ندارد. زیرا وجود این ترکیبات در بافت سنگ مقاومت آن را کاهش داده و در نتیجه سنگ در صورت قرار گرفتن در برابر دمای کم مستعد  هوا زدگی خواهد شد. همچنین سنگ های با کیفیت دارای مقاومت کششی و خشمی خوبی بوده و قابلیت صیقل خوردن و برش را دارد.

سنگ های با کیفیت از کانی هایی تشکیل می شوند که در صورت قرار گرفتن در معرض هوا و رطوبت، نه تنها این موارد نباید قدرت نفوذ به بافت آن ها را داشته باشند بلکه نباید منجر به ایجاد واکنش های شیمایی با ساختار سنگ شده و موجب تغییر رنگ و زنگ زده گی آن نیز شود. در واقع ثابت بودن رنگ سنگ در شرایط های مختلف آب و هوایی نیز از عوامل مهم سنجش کیفیت سنگ ها به شمار می رود.

فروش سنگ اسلب در بزرگترین فروشگاه سنگ اسلب اصفهان

 

آیا سنگ ها می توانند برای ما مضر باشند؟

همانطور که گفتیم برآورد میزان ضرر برخی سنگ ها برای موجودات زنده و طبیعت در پاسخ سوال کیفیت سنگ ها چطور سنجیده میشود، موثر است. به همین دلیل ما در اینجا تصمیم گرفته ایم سنگ های مضر را معرفی کنیم.

لازم به ذکر است که برخی از سنگ ها به طور کلی جزو سنگ های مضر و حتی خطرناک محسوب می شوند. به نحوی که  استفاده یا قرار گرفتن در مجاورت آن ها در هر صورتی مضر و ممنوع است. اما برخی از سنگ ها فقط در شرایطی خاص زیان آور هستند.

بطور کلی سنگ های که حاوی سولفورهای آهن هستند هم کیفیت پایینی داشته و هم آنکه جزو سنگ های مضر به شمار می روند. زیرا در محیطی که قرار دارند تشعشعات خطرناک صاتع می کنند. اما سنگ میکا فقط در صورتی مضر هستند که به مقادیر بالا در ماسه سنگ ها و مرمر ها موجود باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *