تفاوت سنگ مرمر مصنوعی و سنگ مرمر طبیعی

تفاوت سنگ مرمر مصنوعی و سنگ مرمر طبیعی در چیست؟

تفاوت سنگ مرمر مصنوعی و سنگ مرمر طبیعی در چیست؟

سنگ مرمر مصنوعی را سنگ مهندسی مرمریت نیز می نامند که کیفیت آن بسیار شبیه به سنگ مرمر سنگ طبیعی است . مرمر مصنوعی از مواد پرکننده و رزین مصنوعی به عنوان چسب و ذرات سنگ مرمر تولید می شود.

مزیت اصلی سنگ مرمریت مصنوعی در جمع شدگی کم، میزان استحکام بالا، مقاوم در برابر خوردگی و ساییدگی، حداقل جذب آب، مقاومت در برابر تغییرات جوی، نگداری آسان می باشد. کاشی های مرمر مصنوعی در پروژه های ساختمانی کاربردهای بسیار گسترده ای در طراحی سقف و کف و دیواره های داخلی ساختمان دارند.

ظرافت بکر سنگ مرمر، آن را به یکی از بهترین گزینه های طراحی دکوراسیون منزل برای خریداران مسکن تبدیل کرده است. کفپوش مرمر در اتاق نشیمن یا پیشخوان آشپزخانه با روکش مرمر می تواند زیبایی چشم نوازی به دکوراسیون ببخشد.

 

تفاوت سنگ مرمر مصنوعی و سنگ مرمر طبیعی

 

حال این سوال پیش می آید که آیا سنگ مرمر مصنوعی همان خصوصیات سنگ مرمر واقعی و طبیعی را دارد؟

در این مقاله قصد داریم به تفاوت های سنگ مرمر مصنوعی و سنگ مرمر طبیعی و ویژگی های هر کدام بپردازیم. در ادامه با فروشگاه سنگ مصنوعی اصفهان همراه باشید.

 

سنگ مرمر طبیعی چیست؟

سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی تشکیل شده از کانی کلسیت، مارسن و دولومیت می باشد. حجم بیشتر سنگ مرمر به واسطه ی سنگ آهک اولیه، از کلسیت تشکیل شده است. به عبارتی سنگ مرمر نوعی سنگ آهک است که در طول سال ها به دلیل فشار و گرمای زیاد تغییر کرده است. در حالی که برخی از مرمرها سفید بکر هستند، برخی دیگر به دلیل وجود مواد معدنی مختلف موجود در سنگ آهک، رنگ های متنوعی دارند.

سنگ مرمر طبیعی یک سنگ سخت است و در برابر مواد اسیدی واکنش نشان می دهد. از این رو در معرض چنین موادی رنگ آن دستخوش تغییر می شود. امروزه سنگ مرمر طبیعی در تزئینات مدرن منزل مانند دیوارهای خارجی، مجسمه ها، آشپزخانه، پله ها، توالت و … از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 

سنگ مرمر مصنوعی چیست؟

سنگ مرمر مصنوعی با به تصویر کشیدن فرار از فن آوری، از نظر فعالیت های زمین شناسی با سنگ مرمر طبیعی متفاوت است. سنگ مرمر مصنوعی پس از قالب گیری، سنگ زنی و پرداخت از پودر سنگ مرمر و گرانیت، کوارتز، شن و ماسه، کلوفونی، پلاستیک، سیمان به عنوان پر کننده و رزین پلی استر غیر اشباع به عنوان اتصال دهنده در یک نسبت از پیش تعیین شده ساخته می شود.

این معجون تحت خلا (uum) به شدت مخلوط شده و سپس تحت فشار زیاد در قالب نگه داشته می شود، تا به صورت جامد دربیاید و سنگ مرمر سخت را بوجود آورد.

سنگ مرمر مصنوعی از لحاظ اقتصادی در مقابل سنگ مرمر طبیعی مقرون به صرفه تر است. کاربرد آن بیشتر در برخی مبلمان، میزهای آشپزخانه، دیوارها و کف ها مشاهده می شود.

 

تفاوت سنگ مرمر مصنوعی و سنگ مرمر طبیعی

سنگ مرمر مصنوعی میز آشپزخانه

 

سنگ مرمر مصنوعی

سنگ مرمر مصنوعی دیوار

 

تفاوت سنگ مرمر مصنوعی و سنگ مرمر طبیعی

سنگ مرمر مصنوعی کفپوش

 

تفاوت سنگ مرمر مصنوعی و سنگ مرمر طبیعی

هر نوع سنگ، به ویژه سنگ مرمر، می تواند درخشندگی خاصی در خانه به وجود آورد. اما خریداران در انتخاب سنگ مرمرهای طبیعی و مصنوعی اغلب دچار تردیدند. با شناخت تفاوت های سنگ مرمر مصنوعی و طبیعی، در راحتی گزینه های انتخاب به شما کمک می کند.

رنگ

سنگ مرمر طبیعی بسته به وجود نا خالصی ها در سنگ آهک اولیه دارای رنگ های متنوعی است. با این حال، سنگ مرمر مصنوعی با توجه به الگوهای متنوع آن، تنوع رنگ ها را افزایش می دهد. رنگ ها به طور مصنوعی اضافه می شوند و اغلب فاقد رنگ طبیعی، بافت، دانه و درخشش سنگ مرمر طبیعی هستند.

 

تفاوت سنگ مرمر مصنوعی و سنگ مرمر طبیعی

 

نگهداری

سنگ مرمر طبیعی، سنگی گران بها با هزینه نگهداری بالا است. این سنگ یک سنگ سخت اما شکننده است و می تواند پس از یک بازه زمانی طولای تغییر رنگ داده یا خرد شود. بنابراین، اغلب هر شش ماه یکبار به آب بندی نیاز دارد. دارندگان سنگ مرمر طبیعی باید از ریختن روغن، مواد اسیدی یا پاک کننده هایی که با سنگ مرمر سازگار نیستند خودداری کنند زیرا این امر باعث آسیب به سنگ می شود.

از طرف دیگر، مرمر مصنوعی ماده ای غیر متخلخل است که به نگهداری کمتری نیاز دارد. روند ساخت سنگ مرمر مصنوعی آن را در برابر روغن، لکه ها و تغییر رنگ مقاوم کرده است. حتی پاک کننده های معمولی نیز با سنگ مرمر مصنوعی سازگار هستند.

وزن

در مقایسه با سنگ مرمر طبیعی، سنگ مرمرهای مصنوعی نسبتاً باریک و سبک تر هستند. بنابراین قابلیت حمل و نقل را با سهولت امکان پذیر می کنند. سبک بودن آن باعث سهولت در نصب و صرفه جویی در هزینه نیز می شود.

همگنی

هر سنگ مرمر طبیعی با دیگری متفاوت است و احتمال یافتن یک جفت شبیه به هم تقریباً غیر ممکن است. اما از آنجا که سنگ های مصنوعی ساخته انسان می باشند، اغلب همگن هستند و خریداران می توانند تعداد زیادی نمونه مشابه را برای اجرا پیدا کنند. علاوه بر این، سنگ های مرمر مصنوعی یکنواختی دو طرفه دارند، بنابراین اجرای هر طرف آن به ترجیح خریدار بستگی دارد.

مقاومت در برابر حرارت

سنگ مرمر طبیعی با فعالیت جغرافیایی سنگ آهک، تحت فشار و گرمای زیاد بوجود می آید. در نتیجه مقاومت خوبی در برابر حرارت بالا دارد. در حالی که سنگ های مرمر مصنوعی فاقد این قابلیت هستند. مخلوط مرمریت مصنوعی شامل چسب اکریلیک است که خطر ذوب شدن یا سوختن آن را در دمای بالا فراهم می کند.

قیمت

سنگ مرمر طبیعی بسیار گران است چرا که تراش، استخراج و دسترسی به آن زمانبر و هزینه بر است. سنگ مرمریت مصنوعی به راحتی در معادن سنگی با ترکیبی از چند عنصر در قالب جامد تولید می شود در نتیجه هزینه ی کمتری را در بردارد.

نصب و راه اندازی

سنگ مرمر طبیعی به دلیل داشتن سختی زیاد، به نیروی کار ماهری برای نصب نیاز دارد. در غیر این صورت منجر به ترک خوردن، تغییر رنگ و بیرون آمدن رگه های مرمر می شود. با این حال، برش، نصب و تنظیم مرمر مصنوعی بدون دردسر است زیرا شکنندگی کمتری دارد.

 

مزایا و معایب

به طور کلی سنگ مرمریت مصنوعی و طبیعی هر کدام دارای جوانب منفی و مثبت می باشند که در جدول زیر برای شما ذکر کرده ایم.

 

سنگ مرمر طبیعی

مثبت منفی
  • ساخته شده از سنگ آهک است که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارد
  • ارزش ملک را افزایش می دهد
  • ماندگار و ارزشمند است
  • شکوه و عظمت خانه را افزایش می دهد
  • هزینه اقتصادی بالایی دارد
  • بعد از مدتی لکه دار و بی رنگ می شود
  • با گذشت زمان تخریب می شود
  • کم یاب است و دسترسی به آن دشوار می باشد

 

سنگ مرمر مصنوعی

مثبت منفی
  • قیمت پایین آن مزیت قابل توجهی نسبت به سنگ مرمر طبیعی دارد
  • با توجه به ترجیحات کاربر می توان آن را بازسازی و شکل داد
  • سنگ مرمر مرغوب و مرغوب شبیه سنگ مرمر طبیعی است
  • نگهداری آن آسان است و باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود
  • بسیار بادوام است
  • حذف نشاسته از آن سخت است
  • روند تولید این سنگ را ضعیف تر از سنگ مرمر طبیعی می کند
  • به دلیل عناصر ناکارآمد استفاده شده در هنگام ساخت می تواند از نظر کیفیت متفاوت باشد
  • پوشش ژل روی سنگ مرمر مصنوعی اغلب با استفاده طولانی مدت ترک می خورد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *